Muziekles in tijden van Corona

In deze Coronatijd ontkomt niemand eraan zich ingrijpend aan te passen aan de nieuwe situatie: thuiswerk, thuisonderwijs, 1,5 meter afstand buiten de deur en dierbaren die je niet meer kan bezoeken.
We bespreken met Annette Veltkamp van T2muziek in Heelsum, welke gevolgen corona heeft voor de muziekschool en de lessen.

“Wij hebben geluk”, geeft Annette grif toe. “Onze lessen en repetities kunnen gelukkig voor een groot deel gewoon doorgaan. Onze zoon Willard heeft geholpen met het vinden van een goede methode voor digitaal onderwijs. Hij heeft Zoom geïnstalleerd en een instructie gemaakt voor de leerlingen zodat zij het gemakkelijk op hun eigen computer konden downloaden.
Van de individuele leerlingen is niemand afgehaakt. Bij de groepslessen voor koren zijn er een aantal, veelal wat oudere leden, tijdelijk gestopt omdat zij online les niet prettig of te ingewikkeld vinden. Zij wachten op een hervatting van de normale repetities.”

Werkbare noodoplossing
“Online lesgeven is natuurlijk niet van dezelfde kwaliteit, maar het is een werkbare noodoplossing”, vindt Annette. “Je mist een stuk gedetailleerdheid. Normaal zit je er bovenop, kun je even iets aanwijzen in de bladmuziek of een correctie aanbrengen in de speelhouding. Je bent nu veel meer tijd kwijt aan praten en instructies geven en dan blijkt ook dat de ene leerling een instructie heel anders oppakt dan de ander. Met name het doornemen van relatief lastige stukken is online moeilijk. We bewaren deze tot we straks weer gewoon les kunnen geven.”

Samenspel is knelpunt
Een echt knelpunt is het samenspel. “In de lessen speel ik regelmatig met de leerlingen mee, maar online heb je te maken met een vertraging van het geluid van 0,5 tot 1 seconde en dat maakt het te ingewikkeld. Het blijft dus bij voorspelen en naar elkaar luisteren. Het samenspelen moet wachten op betere tijden.
Datzelfde geldt ook voor de groepsrepetities; spelen leerlingen van het leerlingenorkest normaal veel samen, nu spelen ze om de beurt. Ook voor de koorleden is dat wennen. Een voor een zingen ze de melodie. Dat is voor velen ook wel spannend omdat je normaal eigenlijk nooit alleen zingt tenzij je een solo hebt.”

Online kroeg
“Het is leuk om te merken dat we met de groepsactiviteiten ook in een sociale behoefte voorzien”, vertelt Annette. “Mensen vinden het fijn om elkaar digitaal te treffen en te spreken. Bij de koren is zelfs een digitale kroeg ontstaan. Na de repetities, die per stemgroep plaatsvinden, halen ze een drankje uit hun eigen keuken en loggen met z’n allen op een afgesproken tijdstip in. Samen kletsen en wat drinken. Reuze gezellig.”

Bij de mensen thuis
Veel kinderen zitten tijdens de online les in de huiskamer, met andere gezinsleden op de achtergrond. Annette: “Zo krijgen we bij veel mensen een inkijkje, dat is wel bijzonder. Ja en soms wordt er ook wel iemand voor de gek gehouden. Een collega gaf les aan een jonge leerling. Hij zag op het scherm dat achter de jongen de deur van de kamer openstond. De docent vroeg: “Wil je de deur even dichtdoen, want het tocht.”  “En keurig liep de leerling naar de deur, deed hem dicht en schoof weer achter de computer.” Dat moet je inwendig wel even grinniken!”

Toekomst
Toch zal Annette weer blij zijn als alles weer van ouds is. “Ik mis het echte contact met de leerling. Het valt me op dat ze bij mij in de studio meer en andere dingen vertellen dan vanuit hun huiskamer. Met de familie op de achtergrond heb je andere gesprekken.  Nu leerlingen tot 12 jaar weer naar school gaan en jongeren mogen sporten, kan ik me voorstellen dat muziekles op anderhalve meter afstand een volgende stap kan zijn. Dat is ons allemaal nog niet helemaal duidelijk, maar dat gaan we uitzoeken.” Overigens wil Annette het online lesgeven niet helemaal de deur uitdoen. “We hebben er nu ervaring mee en in bijvoorbeeld situaties van ziekte en verkoudheid blijft het ook in de toekomst een mooie methode om achter de hand te hebben.”



Naar het overzicht