Muziek maken in Corona-tijd: we will survive!

Hoe kom je als leerlingenorkest de lockdown door? Ria Baas vroeg het aan Annette Veltkamp van T2muziek, dirigent van het Symfonisch Leerlingen Orkest.  Op een dinsdagavond ging ze bij haar langs en vond haar aan de eettafel met voor zich een scherm met allemaal koppies, daarnaast een stapel muziek.

Net als alle andere docenten en leerlingen moest ook Annette met het orkest weer overschakelen op online lessen.  Op de repetitieavond, dinsdagavond tussen 19.00 en 20.00 uur vinden deze online lessen plaats met als grootste nadeel dat samenspel helaas niet mogelijk is. Annette: “Er zit altijd een kleine vertraging in het geluid via internet. Het is dus onmogelijk om precies op hetzelfde tijdstip in te zetten en in de maat te spelen.” En dat is het grootste gemis, beamen ook de leerlingen via het scherm.

Annette heeft de leerlingen opgedeeld in verschillende groepen muziekinstrumenten (snaarinstrumenten, toets- en slaginstrumenten en blaasinstrumenten. Elke week loggen twee groepen in om samen te oefenen. Het repeteren bestaat er voornamelijk uit dat iedereen om de beurt een stukje speelt en de anderen meeluisteren.  Dat vraagt behoorlijk wat geduld van iedereen omdat je meer aan het luisteren bent, dan dat je zelf kunt spelen. Maar ook van luisteren kun je veel leren en het is ook wel eens leuk dat je nu solo kunt laten horen hoe je speelt. Daarnaast wordt het scherm af en toe gedeeld om samen een filmpje te kijken ter ondersteuning van de uitleg.
“We richten ons op de wat moeilijker stukken uit ons bestaande repertoire”, vertelt Annette, “zodat we die nog beter onder de knie krijgen en straks vloeiend kunnen spelen.” Annette luistert aandachtig en  geeft  commentaar: “Je speelt nu een c in plaats van een cis!”  Ze moet alles op het gehoor doen, want ze kan nu niet zien of iemand een verkeerde toets aanslaat of de strijkstok op een verkeerde snaar zet. Het lesgeven is best inspannend op deze manier ook vanwege de achtergrondgeluiden, op deze avond in de vorm van hondengeblaf en vogelgekwetter.

De boel bij elkaar houden
Annette ziet het nu als haar  belangrijkste taak om het leerlingenorkest goed door deze coronatijd heen te loodsen zodat ze straks weer met z’n allen samen verder kunnen. “We hebben een leuke groep mensen, een fijn orkest en het zou echt zonde zijn, als we hierdoor mensen verliezen. Ik doe mijn best om voor sociale binding te zorgen. In plaats van een kerstbijeenkomst hebben we bijvoorbeeld een online pubquiz georganiseerd en als alternatief voor de nieuwjaarsreceptie speelden we online Scribble. Verder zijn we bezig een jeugdbestuur op te zetten. We willen graag meer input vanuit de jongerengroep. Dat ze meer stem hebben in muziekkeuze en ook zelf dingen kunnen organiseren.”

Stippen op de horizon
“We hopen natuurlijk dat we zo snel mogelijk weer samen kunnen musiceren. We kijken er naar uit en hebben ook al een paar stippen op de horizon gezet. Het nieuwe stuk dat we gaan instuderen zodra we weer samen kunnen repeteren is ‘I will survive’ van Gloria Gaynor, heel toepasselijk in deze tijden. Verder zijn er plannen om voor of na de zomer een uitwisseling te doen met de jeugdleden van de harmonie in Steenderen. Samen een hele dag bepaalde nummers oefenen en het dan aan het einde van de dag samen uitvoeren voor familie en vrienden. Wat zou het fijn zijn als dat allemaal weer kan!”

Naar het overzicht

  • Muziek maken in Corona-tijd: we will survive!